1. Naslouchají
Úspěšné firmy spojuje to, že naslouchají nápadům svým zaměstnanců. Jsou to totiž právě oni, kdo jsou v denní kontaktu s klienty a zákazníky, a často si všimnou i toho, co by velkým šéfům uniklo. Kromě toho, většina lidí bude s daleko větším nadšením pracovat na projektu, který sami pomáhali vymyslet, než na něčem, co jim jen tak hodíte na hlavu.
2. Důvěřují
Jistě, byznys je tvrdá hra, ale většina těch, co prorazili, věří svým zaměstnancům. Není nutné jim hned dávat tajné receptury nebo klíče od trezoru, jde spíše třeba o to, že nadřízení nestojí svému týmu neustále za zády, nekontrolují každý jejich krok a nezpochybňují každé jednotlivé rozhodnutí. Chcete prokázat svou důvěru? Co třeba umožnit zaměstnancům pracovat z domova a spolehnout se na to, že udělají, co slíbili?
3. Chválí, když je za co
Lidé, co pro vás pracují, brzy prohlédnou falešný optimismus. Není potřeba nadšeně oceňovat každý jednotlivý krok, ale dobrý manažer pozná, kdy je pochvala na místě. Povedl se některému z týmů výrazný úspěch? Dejte najevo, že jste si toho všimli. Nemusíte hned vyhlašovat celofiremní oslavu, ale například odpoledne na masážích nebo společná večeře určitě potěší.
4. Život není jen firma
Zaměstnanci mají své životy i mimo zdi zaměstnání, a dobrý šéf to chápe. Pokud se tedy přihodí něco mimořádného, firma by měla své pracovníky podpořit, ne jim házet klacky pod nohy. Nemoc nebo úraz, ale třeba i nečekané těhotenství jsou přesně ten typ situací, kdy člověk užije spíše pomocnou ruku než kritiku a nátlak.
5. Šéf v první linii
Pokud se něco děje, šéfové oblíbených firem jdou v první linii. Pokud se nedaří v odvětví, začne populární boss se snižováním platů u sebe, ne u uklízečky. Nejsou lidé? Manažer se nebude schovávat, ale vyhrne si rukávy a udělá, co bude potřeba, ať už je to překládání palet nebo odvoz klienta na letiště.